zondag 24 februari 2013

Tijden van komen en gaan.

Hej hej, 

Aan alle mooie liedjes komen een eind. 
Zo is Cassandra vorige week vrijdag aangekomen in Stockholm en was het vandaag alweer tijd om afscheid te nemen. Ik had gehoopt dit te kunnen schrijven wanneer ze al terug in België zou vertoeven, maar helaas heeft haar vlucht een énorme vertraging waardoor ze nu de nacht probeert door te brengen in Arlanda. Domper op de feestvreugde!

We hebben de afgelopen dagen samen nog kunnen genieten van een aantal zaken. Zo hebben we Bonan (een charmant vissershaventje) bezocht, kennisgemaakt met het oudere gedeelte van de stad, zijn we gaan zwemmen, eten,... 
Enkele foto's (AANRADER!), je kan toch gewoon niet niet-houden van deze stad wanneer je de foto's ziet...
https://picasaweb.google.com/111328479250766255830/BonanEnOudeStadGavle

Ik heb Cassandra ook een kleine weergave van haar ervaringen hier laten maken. Geniet ervan! 

Liefs,
Laura

BLOGBERICHT VAN CASSANDRA

Dag vrienden en leerkrachten van Laura,

Na hier een dag of 10 verbleven te hebben, kan ik toch enkele indrukken weergeven
over mijn verblijf in Zweden.
Onze eerste tussenstop, Stockholm, was al adembenemend mooi. Ik werd er al snel geconfronteerd met enkele grote verschillen tussen
Belgie en Zweden. Zo is er een groot verschil in vertrouwen. Wanneer je hier een museum bezoekt, hebben ze er vertrouwen in om je vrije doorgang te geven in alle zalen.
Uiteraard moet je wel betalen, en krijg je als bewijs een heel klein stickertje dat je op u trui moet plakken. Er is geen controle in de musea hier wat de stickers betreft,
maar ik heb toch niemand kunnen betrappen die gratis binnen ging. Zoiets zou in België niet het geval zijn denk ik.
Roken op openbare plaatsen wordt hier in Zweden zeker niet geapreccieerd. Laura had mij al verteld dat er in Zweden weinig rokers zijn, maar ik had niet gedacht dat het zo extreem ging zijn. Ik had het al snel aan de stok met een mevrouw dat er mij op wees dat ik niet mocht roken aan de bushalte.
Verder was ik ook verbaasd over het feit dat Stockholm zo een groene stad is. Je hebt er veel mooie parken met leuke speeltuinen voor kinderen, die goed onderhouden zijn.
We zijn in Stockholm veel aangesproken geweest omdat ze aan de hand van ons gesprekken niet doorhadden uit welk land we kwamen. Als we dan zeiden dat we uit België kwamen,
wisten ze wel heel goed wat er in België allemaal is enzo (politiek dan vooral).
Onze reis zondagavond naar Gavle verliep zeer vlot. Wel heb je hier het systeem dat je op voorhand moet reserveren voor een plaats op de trein.
Op sommige uren betaal je ook meer voor hetzelfde traject. (wat in mijn ogen zeer onlogisch is)
We kwamen vrij laat toe in Gavle, maar de eerste indruk was zeer okÈ.
De volgende ochtend heb ik kennisgemaakt met Laura haar klasgenoten, het was wel fijn dat er zo veel Belgen waren, dat maakt het ook wat vlotter om contact te maken.
We zijn gaan wandelen door een bos naar de zee en het strand.
Ondanks de kou en de ijzige wind waar ik nog niet aan gewend was, was dit een prachtige wandeling. Ik denk dat het strand in de zomer ook zeer prettig moet zijn.
(Je kan de foto's ergens bekijken op Laura haar blogberichten).
Laura haar leerkracht is een zeer wijze man, ik denk dat zijn lessen en verhalen zeer interessant zijn. Dus Laura : goed opletten!
Woensdagavond zijn we naar het theater geweest. Het is een theatergezelschap uit Londen, en het leek zeer veelbelovend.
Het toneelstuk vond ik zeker niet slecht, maar het was soms wat moeilijk te begrijpen (maar dit zal wel volledig aan mij gelegen zijn).
Het was Engels gesproken en er hing een scherm met Zweedse ondertiteling voor de plaatstlijke bevolking. De meerderheid van het publiek waren wel studenten.
Donderdagavond zijn we gaan eten bij Laura haar klasgenoten en hebben we jungle speed gespeeld, heel gezellig! Ik denk dat het voor de studenten die hier
meerdere maanden verblijven wel heel prettig is dat ze met wat landgenoten samen kunnen vertoeven en koken.
Overdag had Laura vaak les, en heb ik zelf wat voor school kunnen werken en lezen. Het was mijn bedoeling om veel te werken, maar ik heb regelmatig
toch eens mijn schoenen aangetrokken om zelf op stap te gaan en de buurt te verkennen.
Vrijdag zijn we gaan shoppen in het centrum van Gavle. Je hebt er enkele winkelcentra en leuke winkels.
Zaterdagochtend zijn we vroeg opgestaan om de oude stad en Bonan te bezoeken.
De oude stad is heel gezellig. Kleine, maar gezellige houten huisjes in diverse kleuren.
Het uitzicht in Bonan was er een zoals op postkaartjes. We zijn er niet zo lang geweest omdat je in die regio heel weinig bussen hebt, maar we hebben toch
even kunnen genieten aan het water.
Op mijn laatste dag hier zijn we nog gaan zwemmen in het plaatstelijke zwembad. Mooi zwembad, maar het systeem is er niet zoals bij ons in België
Je hebt er allemaal gemeenschappelijke verkleedruimtes (mannen en vrouwen wel gescheiden). Zo viel het ons wel op dat de Zweden veel opener zijn opgevoed en
minder schaamte hebben over zichzelf.

Mijn tripje naar Zweden was super en zeker voor herhaling vatbaar.
Ik weet zeker dat er nog veel mooie plaatsten zijn in GavlÎ die het bekijken waart zijn.
Daarom heb ik besloten om in april nog enkele dagen terug te komen en Laura te ambeteren.
Ik ben alleszins blij met deze ervaring en wil zeker Laura nog bedanken dat ik mocht logeren bij haar.
Zweden mag dan wel niet het stereotype vakantieland zijn, ik wil het iedereen zeker aanraden.

Groetjes

Cassandra.

1 opmerking: