zondag 17 februari 2013

I felt in love with Stockholm!

Dag lieve lezers, 

Toen ik toekwam in Zweden deed ik samen met Chloë en Robin een snelcitytripje Stockholm. Het was dus tijd om eens een echt weekendje Stockholm te doen. Hiervan kon ik genieten met Cassandra, een vriendin die me kwam bezoeken! 

Ik ben haar gaan ophalen op de luchthaven van Arlanda, daar begon ons avontuur.
Arlanda ligt nog vrij ver van Stockholm en de weg naar Stockholm zelf begon niet zo denderend. We wouden op een voordelige manier naar Stockholm reizen maar hielden daarbij geen rekening met de moeilijkheidsgraad... Stockholm voor beginners was gestart. Eens aangekomen in Stockholm was het tijd voor een hapje en drankje, ik moet eerlijk bekennen dat ik amper kennis heb van echte Zweedse specialiteiten dus prefereerden we de -ook bij ons gekende- pizzahut. Eens ons maagje was gevuld waren we klaar voor het echte avontuur, de zoektocht door de metro naar ons hotel. Het verliep verassend vlot, als je de haltes die we te vroeg afstapten even vergeten ;)!
We stippelden die avond onze citytrip heel precies uit, van een organisatie gesproken... Deze organisatie bracht ons zaterdag naar het park vlakbij het hotel, een prachtig park waar ik ook al kennis mocht met maken de vorige keer dat ik in Stockholm was.
We vroegen ons toen af wat de fijne -maar toch vreemde- speeltuin was. Door een kleine verdieping in het Zweedse schoolsysteem wist ik ondertussen dat dit een kleuterklas is. De peuters en kleuters in Zweden spelen namelijk de hele dag buiten.
Het is fantastisch om te zien hoe de school (en vooral de schoolomgeving) hieraan aangepast is, de foto's kunnen jullie zeker en vast een beeld geven. 't is echt prachtig om te zien hoe ze buiten toch didactisch materiaal kunnen toepassen.

Nadien trokken we naar het Natuurhistorisch museum. Waar we kennis mochten maken met zeer uiteenlopende thema's (evolutie van aap tot mens, klimaatsveranderingen, dieren die in Zweden vaak voorkomen, verschillende dieren (van 234849 soorten kakkerlakken tot 763940984 soorten vlinders, om nog maar te zwijgen van de miljoenen vogels... Oké ik overdrijf misschien een klein beetje maar toch mag je je echt iets groot voorstellen!!!), en nog veel andere zaken.
Toen we buitenkwamen waren we zeker en vast onder de indruk maar nu ik het moet verwoorden is het moeilijk om hierover te reflecteren. Reflecteren zal trouwens nog genoeg moeten gebeuren wanneer ik mijn eindstage doe, dus ik behou mijn reflecteerkunsten tot dan - dank voor uw begrip!

Nadien brachten we een bezoek aan het Hard Rock cafe aangezien ik op stap was met een echte fan, ikzelf heb ook al enkele Hard Rock cafe's mogen bewonderen en ben ook telkens onder de indruk.
Ik moet toegeven dat we na zo'n drukke dag (al lijkt het wanneer ik het hier zo noteer maar een dag uit de duizend) allebei 'den haak af' waren, ons zalige bedje kwam dus als geroepen.

Enkele uren later bracht moeder natuur ons een nieuwe dag.
Deze dacht bracht ons tot het museum voor wetenschap en techniek. 
Een echt paradijs voor kinderen, en daardoor ook voor ons! 
Ze hadden een prachtige 'kinder'afdeling met allerlei proeven, proeven die zeker didactische inspiratie gaven. Cassandra en ik waren in de zevende hemel. Ook de rest van het museum was zeker de moeite. Ook dit museum had een zeer ruim aanbod. Van 100 nuttige uitvindingen tot de industrie in Zweden.
Alweer een museum dat zeker een bezoekje waard is wanneer je in Stockholm bent! 

Ondertussen zijn we aangekomen in Gävle! 
Morgen gaan we een wandeling maken met Bengt en de klasgenoten, ik kijk er al naar uit!

De volgende blog mogen jullie snel verwachten, deze zal namelijk geschreven worden door de enige echte Cassandra, filosoof in wording! 

Foto's van onze trip in Stockholm (PLUS de kleuterschool, de musea en vele kronkels in ons hoofd!) zijn te vinden op: https://picasaweb.google.com/111328479250766255830/Stockholm1517Februari

Tot de volgende! 

Liefs, 
Cassandra en Laura 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten