maandag 11 februari 2013

Dina drömmar, vår drivkraft

Hejhej, 

Eindelijk tijd en mogelijkheden om te bloggen... Driewerf hoera! 
De voorbije week was heel gezellig (met dank aan de lieve klasgenootjes!)!
Zaterdag zijn mijn mama's (mooie & schoonmama) en schoonbroer en -zus toegekomen.
Zij zullen Gävle weer verlaten op woensdag.
Vandaag hebben we kennis gemaakt met de school waar Bengt's (leraar) vrouw werkt. 
Het verschil met Belgische scholen is zeer groot, zo groot dat ik nu in mijn omschrijving allicht iets belangrijks zal vergeten...
Ik probeer de grootste verschillen even op te sommen:

  • de kinderen dragen pantoffels in de lokalen, schoenen worden prompt uitgedaan.
  • er is een zeer huiselijke sfeer aanwezig, de leerlingen en leerkrachten eten bijvoorbeeld samen.
  • de peuters en kleuters spelen constant buiten, voor deze leeftijden zijn er geen lokalen voorzien. Zij doen hun middagdutje in een tuinhuisje.
  • de kinderen gaan tot hun 16 jaar naar de lagere school (en een stukje middelbaar - ze splitsen dit op in 'grades', nadien gaan ze naar het gymnasium waar zij een keuze maken (daar kiezen zij of ze gaan verder studeren, een beroep kiezen, ....) een beetje vergelijkbaar met het secundair onderwijs bij ons.
  • de leerlingen hebben verschillende leerkrachten, die ze met hun voornaam aanspreken.
  • straffen is verboden bij de wet (dus ook de leerlingen even buiten zetten mag niet). Zij proberen dit te vervangen door in gesprek te gaan met de leerlingen.
  • Ipad! In sommige klassen hebben alle leerlingen een Ipad. Op die manier krijgen de leerlingen op een aangename manier les. 
  • De leerlingen krijgen les op een creatieve manier en er zijn ook aparte 'creatieve vakken' zoals breien en naaien, kunstvakken. De mooie filosofie hierachter is dat kinderen op de manier op verschillende wijzen leren denken. Zo leren ze niet de vaardigheden maar leren ze ook probleemoplossend denken. 2 vliegen in & klap me dunkt.
  • en zo ben ik allicht nog vele dingen vergeten..

Morgen weet ik in welke school ik mijn stage hier zal lopen, ook zal ik verdere instructies krijgen over deze stage. Want momenteel is het nog in het duister tasten wat deze stage betreft. Ik kijk er alvast naar uit om andere Zweedse scholen te zien en of de verschillen met België in alle scholen zo groot zijn.

Liefs,
Laura

Geen opmerkingen:

Een reactie posten