maandag 21 januari 2013

first day at HIG.

Héj héj (dé begroeting onder de Zweden);

De eerste dag op de nieuwe grote school. Natuurlijk waren we deze ochtend een tikkeltje zenuwachtig. Het voelde even aan als de eerste schooldag op de hogeschool. Ik zie me daar op Artevelde ook nog steeds staan, allemaal onzeker staan rondkijken. Net als bange wezeltjes, terwijl die wezels nu toch mijn maatjes voor het leven zijn.
Maar die eerste schooldag, zo van van huis, waar de meeste studenten onze moedertaal niet spraken, leek toch wel eng.

We begonnen onze dag met een wandeling door het supermooie park, een betere remedie tegen een ochtendhumeur bestaat absoluut niet. Iets wat me dagelijks ook opnieuw opvalt is dat wanneer je diep inademt een leuke tinteling in de keel krijgt, natuurlijk kan dit van de koude zijn, maar toch doet het me goed.
Na een zoektocht op het grote domein van de Hogeschool kwamen we eindelijk aan bij het Studentencentrum waar Chloë ons opwachtte.
We maakten al gauw kennis met Bengt, onze leerkracht voor het vak "The swedish school system". Hij noemde zichzelf alvast een "oude grijze wolf", en zo kan je hem ook wel omschrijven. Zijn uiteenzitting, die hij 'social-call' noemde was een weergave van zijn eigen chaos. Soms was het voor mij moeilijk om mijn concentratie te behouden. De combinatie van het Engels & zijn diepzinnige woorden vergden enige aandacht.
Ik zou hem niet beter kunnen omschrijven dan een wijze, filosofische wolf.
Ik kijk al uit naar de volgende lessen van hem.
Hij wil ons dieper laten nadenken over wie we zijn, het leven, de gebeurtenissen in de wereld. En op een of andere manier voel ik me er hier nog veel ontvankelijker voor zulke diepgaande gesprekken. De sfeer in dit land heeft mij momenteel serieus in de macht. Ik ben nog steeds verwonderd over het hele plaatje.

In onze klas zitten we met veel Belgen samen, altijd fijn. Naast landgenoten zijn er natuurlijk ook andere nationaliteiten aanwezig. Zo is er 1 Keniaans meisje, 2 Duitse meisjes, 2 Oostenrijkse meisjes en tot slot 1 Zwitsers meisje. Wij, Belgen, zijn momenteel met 7 maar vrijdag komen er nog 3 OSO-studenten van onze Hogeschool. Waardoor wij dus zeker in de meerderheid zijn.
De rest van de dag hadden we een soort introductie rond allerlei zaken. Van de ICT-zaken (ohja, het kon NOG moeilijker dan Dinar, DileAhs & consoorten), de studentenvereniging (waar wij waarschijnlijk wel deel van uitmaken binnenkort), de kerkgemeenschap (jawel!) en nog vele andere dingen. Eventjes ging ik bijna het eerste dutje placeren in HIG... Maar ik volhardde, zoals een echte voorbeeldige studente.

Na de les zijn we met de reeds aanwezige België naar Gävle stad geweest.
Daar kochten we een buskaart en nieuwe zweudse SIM-kaart. Voor de fans zal ik hier even mijn Zweedse nummer placeren: +46736558168. Ik zal bereikbaar zijn op zowel mijn Zweeds als Belgisch nummer.
Dan zijn we de anderen gevolgd naar Sätra, waar zij al een appartement konden intrekken.
Het was zo onwerkelijk om eindelijk de buurt eens 'in real life' te kunnen bewonderen. Al dacht ik een ruime kennis opgebouwd te hebben door Google maps duizend maal te bekijken. Pas als we daar liepen besefte ik echt welke plaats is de komende 3 maand 'mijn thuis' kan noemen. De rush van de voorbije dagen kon even plaats maken voor het besef dat ik werkelijk in het mooie Zweden ben en hier effectief nog wel een tijdje zal verblijven... En dat besef voelde verdorie goed!

We besloten ook eens een kijkje te nemen naar wat onze huisvesting vanaf februari kan worden. Op mijn adres was er niemand thuis & na een kleine sneeuwtocht naar het balkon konden we ook zien dat de studio onbewoond leek.
Misschien is dit wel het fantastische nieuws waar we op aan het wachten waren...
Morgen neem ik contact op met de huisvestingsmaatschappij (dit kon niet vandaag wegens teveel les). Hopelijk komt dan het verlossende nieuws dat we de B&B kunnen inruilen voor mijn studio.
We zijn ook kennis gaan maken met de toekomstige kamergenoot van Robin, het leek een gezellige hollander. Op deze manier is Robin ook al een beetje gerustgesteld..

Het was een gezellige en aangename dag die ik kan afsluiten met een superpositief Zweeds gevoel. Laat de komende 3 maand maar komen!

Goda Vänner - Slaapwel!

Liefs, Laura

Geen opmerkingen:

Een reactie posten