zondag 10 maart 2013

een doodnormale week in het wondermooie Zweden..

Hejhej,

Lang geleden, ik weet het.
Het zit zo... Er is reuzeveel gebeurd, uiteraard. Maar sommige dingen leken me niet bepaald interessant voor m'n blog. 
Natuurlijk kan ik elke dag een korte update geven van wat ik eet, wanneer ik opsta, met welke shampoo ik me was,... maar laat ik het net iets boeiender houden om deze blog te schrijven en vooral te lezen!

Het was een doodgewone week hier in Zweden, het zou wel België kunnen geweest zijn.
De week bestond er dus uit om les te krijgen en feestjes te bouwen.
Ik geef een kort overzicht van elke dag:

  • Maandag: Was-en plasdag op m'n kot (moet ook gebeuren nietwaar?)
  • Dinsdag: De volledige dag les (lees: van 9 tot 18 uur)
  • Woensdag: Feestje als afscheid van enkele erasmusstudenten 
  • Donderdag: Zweedse les 
  • Vrijdag: les van Bengt, bezoek aan de stageschool en feestje in het befaamde AllStars café in centrum Gävle
  • Zaterdag: feest in het 'verkleedthema': anything but clothes
  • Zondag: Brunch met de lieve klasgenootjes en bekomen van de voorbije week.
Natuurlijk zou ik eindeloos kunnen uitweiden over de feestjes, maar het leek me vooral heel verstandig om dit niet te doen. 

De verschillende schoolsystemen zijn voor mij vooral al in theorie duidelijker geworden. Wat me deze week wel is opgevallen, zonder negatief te zijn over onze opleiding, is dat de opleidingen van de andere studenten volledig anders is dan onze opleiding. Naast het verschil in opleiding blijkt er ook een groot verschil te zijn in de verwachtingen die op de leerkracht gelegd worden.
Een voorbeeld: een leerkracht in Duitsland heeft een lesopdracht (full-time!) van 20 uur, naast deze 20 uren worden zij verondersteld om de lessen voor te bereiden, aanwezig te zijn op oudercontacten en alles wat er nog bij komt kijken. Wij doen dus net hetzelfde maar geven veel meer uren les. Toen ik dit vertelde aan mijn Duitse medestudent schrok ze heel erg en zei ze dat ze nooit voor die opleiding had gekozen wanneer het in Duitsland zo was.
Zo zie je maar hoe gemotiveerde wij zijn! :)

Ook hier in Zweden geeft men geen volledige dagen les.
Ik link dit persoonlijk aan het feit dat veel jonge leerkrachten stoppen met les geven na 5 jaar... Verwacht men gewoon niet teveel van ons? Ik weet het niet, maar hoop dit alleszins binnenkort te weten te komen!
Wel hebben we het mooie compliment gekregen van onze leerkracht dat hij nooit Belgische studenten ontvangt die volgens hem niet klaar zijn om in het onderwijs te stappen en dat onze opleiding heel efficiënt en goed is. Om eerlijk te zijn, hebben we daar niet allemaal aan getwijfeld OLO'tjes? Die bevestiging van buitenaf deed ons goed, 3 jaar zwoegen heeft toch z'n vruchten afgeworpen (HURRA HURRA HURRA HURRA)

Vandaag een nieuwe dag: onze STAGE begint.
Er zijn enkele problemen opgedoken op onze stageschool, waardoor wij misschien nog van school gaan veranderen. Normaalgezien zal ik in Lilla Sätra staan, een zeer charmante school, gelegen in de wijk waar ik woon. Deze school heeft een zeer divers publiek, bij ons zou deze school geklasseerd worden onder de noemer: 'zwarte school'. Ik kijk er heel erg naar uit om hier les te kunnen geven, ik denk dat dit een enorme meerwaarde zou zijn aan mijn lerarenopleiding en hoop dus van harte dat ik in deze school mijn stage kan doen. Maar hier weet ik deze avond meer over... Spannend!



Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten